Luottamus ja vastuullisuus ovat tärkeimpiä asioita lemmikinhoitajille. On erittäin tärkeää, että lemmikinomistajat voivat luottaa sinuun ja että he tietävät lemmikkiensä olevan hyvissä käsissä, kun he luottavat sinun palveluihisi. Mutta kuinka näytät maailmalle, että olet osaava hoitaja? Kuinka varmistat, että omistajat varaavat palveluitasi (myös jatkossa)? Yksi tärkeimmistä asioista on selkeä kommunikointi. Lue vinkkimme ja opit kommunikoimaan omistajien kanssa sujuvasti.
Näyteikkunasi
Annat ensivaikutelman lemmikinhoitoprofiilillasi. Sen avulla kerrot hieman taustaa itsestäsi ja luot pohjaa palveluillesi. Kuvaile tarkasti miksi olet päättänyt ryhtyä lemmikinhoitajaksi, mitä kokemusta omaat alalta jo ennalta ja mitä oikeastaan tarjoat - esim. jos tarjoat koirien täysihoitoa kotonasi: mitä omistajat voivat odottaa sinun tekevän koiransa kanssa? Kauanko vietät aikaa esim. leikkien ja ulkoillen? Millaisessa ympäristössä lenkit tapahtuvat ja niin edelleen.
Lemmikinomistajat haluavat ehdottomasti tietää millainen henkilö on kyseessä, joten kirjoita hieman itsestäsi ja siitä, millainen normaalipäiväsi yleensä on. Monet omistajat etsivät hoitajia, jotka voivat viettää koiran kanssa paljon aikaa, joten on tärkeää että kerrot esim. muusta työpaikastasi, tai mahdollisesta opiskeluaikataulusta. Lue täältä, mitä tietoja omistajat etsivät profiileista
Kommunikointi ennen varauksen alkamista
Kun lemmikinomistajat etsivät hoitajia lemmikeilleen, heidän matkasuunnitelmansa yleensä ovat jo tiedossa. Toisinsanoen - hoitajaa todella tarvitaan. Tämän takia on erittäin tärkeää vastata viesteihin nopeasti riippumatta siitä, hyväksytkö pyynnön vaiko et. Lemmikinomistaja haluaa vain tietää oletko vapaana hänen pyytämänään aikana. Jos et ole varma sopiiko varaus sinulle, hyväksy pyyntö silti. Hyväksynnän jälkeen voitte keskustella hoidon tarpeesta tarkemmin ja voit kysyä tarkentavia kysymyksiä. Jos pyyntö ei olekaan sinulle sopiva, voit kohteliaasti kieltäytyä.
Tutustumistapaaminen
Hyvä kommunikoiminen ei tarkoita pelkästään tiedon jakamista, on myös tärkeää kysyä kysymyksiä itse. Kuinka muuten oppisit tuntemaan hoitolemmikin? Kun kysyt paljon kysymyksiä omistajan lemmikistä, osoitat ottavasi työsi vakavasti. Turhia kysymyksiä ei ole, mutta kannattaa keskittyä luonteenpiirteisiin, lemmikin tarpeisiin ja tapoihin. Varauksen aikana sinä olet vastuussa lemmikistä, on siis tärkeää, että osaat tunnistaa mahdollisen sairastumisen tai ongelmakäyttäytymisen.
Tutustumistapaamisen aikana on tärkeätä olla aito ja rehellinen - jos et tiedä jotain, tai et ole tottunut johonkin, kysy rohkeasti omistajalta. Sillä ei välttämättä ole väliä, vaikket vielä omaa kokemusta esim. matolääkkeen antamisesta, mutta omistajan tulee tietää näistä. Hän voi sitten neuvoa sinua ja näyttää kuinka jokin asia toimii heidän kohdallaan. Mikäli kyseessä on jokin isompi juttu, omistaja voi myös päättää etsiä toisen hoitajan lemmikilleen. Tämä on yleistä, eikä siinä ole mitään hävettävää. Sama toimii myös toisinpäin. Jos hoitopyyntö ei tunnukaan sopivalta, voit aina kieltäytyä varauksesta tutustumistapaamisenkin jälkeen.
Valokuvapäivitykset
Varauksen aikana suosittelemme lähettämään päivityksen kuvan kera vähintään kerran päivässä. Kuulumisten ja kuvien lähettäminen on useimmille lemmikinomistajille erittäin tärkeää, jotta he tietävät kuinka heidän kissansa tai koiransa voi. Sovelluksemme kautta otat kuvia helposti ja tägäät oikeat lemmikit kuviin. Hauskimpia kuvia ovat esim. ruokailevat, leikkivät tai nukkuvat lemmikit. Nämä kuvaavat omistajalle selkeästi tilannetta, ja hyvillä kuvilla erotut muistat hoitajista. Älä siis odota, että lemmikinomistaja joutuu kysymään päivityksiä erikseen, vaan lähetä päivitykset rohkean oma-aloitteisesti.
Kysymyksiä ja huolenaiheita
Varauksen aikana saatat huomata, että lemmikki käyttäytyy hieman oudosti. Hoitokoira tai -kissa saattaa olla levoton, moukua paljon tai haukkua sisällä. Kyseessä voi olla eroahdistuksen tunnusmerkit - joka voi saada myös sinut huolestumaan. On tärkeää kertoa tästä lemmikinomistajalle, mutta ilman paniikkia. Avoin kommunikointi takaa sen, että omistaja on selvillä tilanteesta, eikä hänen tarvitse huolehtia sen enempää. Omistaja voi myös tietää vinkkejä, jotka sopivat juuri hänen lemmikilleen. Sovelluksemme kautta pidät omistajan helposti tilanteen tasalla ja voit kysyä tilanteeseen neuvoa. Lemmikinomistaja kuitenkin tuntee lemmikkinsä aina parhaiten!
Yleensä et voi tavoittaa omistajaa hänen lomansa aikana - ainakaan ihan kokoaikaa. Siksi on tärkeää pyytää hätäyhteystiedot vähintään kahdelta omistajan valitsemalta henkilöltä - esim. naapurilta tai kaverilta, jolla on mielellään myös heidän vara-avoin. Muista myös pyytää heidän eläinlääkärinsä yhteystiedot, ja kirjoita ne ylös puhelimeesi.
Kun varaus on päättynyt ja lemmikki palautunut taas omistajiensa luokse, on hyvä lähettää vielä viimeinen viesti sovelluksen kautta. Voit esim. kiittää varauksesta ja tehdä pienen yhteenvedon hoitojaksosta tai sopia jatkosta. Esim. kotikäyntien kanssa on joskus hyvä pitää avainta hieman pidempään, ja palauttaa se omistajalle vasta hoidon jälkeen - tämä siksi, jotta voit hätätapauksessa vielä käydä hoitamassa lemmikit, mikäli omistajien lento myöhästyisi.
Haluaisitko alkaa lemmikinhoitajaksi?
Sesonkiaika on ihan näillä nurkilla, ja jälleen monet lemmikinomistajat tarvitsevat hoitajaa lomamatkansa ajaksi. Kaikki nämä lemmikit ansaitsevat luotettavia asiansa osaavia hoitajia, ja varsinkin kotihoidolle on paljon kysyntää. Mikäli voisit ottaa koiran hoitoon kotiisi, rekisteröidy hoitajaksi! Lemmikinhoitajana voit itse päättää hinnoistasi, aikatauluistasi ja siitä mitä palveluja tarjoat ja mille lemmikeille. Rekisteröidy lemmikinhoitajaksi, se on ilmaista!